Huolihetki

Harjoituksen tarkoituksena on siirtää huolehtiminen yöstä ja illasta päivään jotta se ei haittaisi nukkumista. Käytä harjoitukseen 10-30 minuuttia. Ohjeet ovat viitteellisiä ja niitä voi soveltaa vapaasti.

  1. Järjestä itsellesi rauhallinen aika ja paikka, ota mukava asento ja rentouta itsesi. Anna huolien tulla mieleen.
  2. Kirjoita ylös kaikki mieleen tulevat huolet yksi kerrallaan.
  3. Kirjoita jokaisen huolen kohdalle siihen liittyviä seikkoja.  Esim. Miksi asia on tärkeä? Mikä on pahinta mitä voisi tapahtua? Voiko asiaa tarkastella useammasta näkökulmasta? Mitä asialle voi tehdä? Milloin ja miten asiaa voi alkaa hoitamaan (konkreettisesti)? Jos asialle ei voi mitään, miten siitä voisi selvitä tai sen voisi kestää?
  4. Lopeta kun mieleen ei tule enää huolia tai olet käyttänyt päättämäsi ajan.

Lähde mukaillen: Soili Kajaste & Juha Markkula: HYVÄÄ YÖTÄ – apua univaikeuksiin. 2011.

Kategoria(t): Menetelmät Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.