Ota stressi haltuun! – Ehdotuksia keskustelun pohjaksi

Stressiä voi hallita monin eri tavoin, ja jokaisen on tärkeä löytää itselleen sopivat selviytymiskeinot stressaaviin tilanteisiin. Kiinnitä huomiota seuraaviin asioihin, jos stressi ja kuormitus elämässä lisääntyvät:

  1. Kiireen keskellä pysähdy ja arvioi tilanne rauhassa.
  2. Tunnista omat rajasi sekä voimavarasi – Mikä juuri sinulle aiheuttaa stressiä? Miten stressioireet näkyvät sinussa? Mikä saa sinut rentoutumaan?
  3. Huolehdi ihmissuhteistasi ja ota vastaan ystävien ja läheisten tarjoama tuki.
  4. Pyri eroon murehtimisesta – vatvomisen sijaan etsi konkreettisia ratkaisuja tilanteeseen.
  5. Liiku itseäsi kuunnellen ja voimavarojesi rajoissa – liikunnan vastapainona muista lepo ja rentouttuminen.
  6. Nuku riittävästi
  7. Syö terveellisesti ja säännöllisesti. Käytä alkoholia vain kohtuudella.
  8. Tarkastele itselle asettamiasi vaatimuksia ja mieti, voitko suhtautua itseesi lempeämmin.
  9. Pyri järjestämään työ-/opiskeluolosuhteet vähemmän kuormittaviksi – suunnittele ajankäyttösi paremmin; aseta tehtävät tärkeysjärjestykseen; mieti, voitko luopua jostain; pyydä tarvittaessa apua.
  10. Usko omaan kykyysi hallita stressiä ja vaikuttaa elämääsi.
  11. Hae tarvittaessa apua terveydenhuollon ammattilaisilta.

EHDOTUS OHJEIDEN KÄYTTÄMISEEN RYHMÄSSÄ: Jokainen lukee vuorollaan yhden ohjeen ja kommentoi sitä. Onko samaa mieltä vai eri mieltä? Omakohtaisia kokemuksia? Onko ohje omalla kohdalla mielekäs tai toteuttamiskelpoinen? Pyydetään kommentteja myös muilta ryhmäläisiltä.

Kategoria(t): Menetelmät Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.