”Vain huolia”

Ennen menetelmän kokeilemista on hyvä erottaa toisistaan huolehtiminen ja rakentava ongelmanratkaisu. Huolehtiminen aiheuttaa ahdistusta ja siihen sisältyy toistuvia ajatuskuvioita jotka eivät tuota käytännössä toteutettavia ratkaisumalleja.

Menetelmä on seuraava:

Kun huomaat huolehtivasi jostain asiasta, kiinnitä mielessäsi tuohon huoleen tai ajatukseen nimike "VAIN HUOLIA" ja kohdista huomiosi hengitykseesi tai johonkin toiseen ajatukseen. Toista tämä aina huolen palatessa mieleen.

Ei ole olennaista tapahtuuko tämä 10 kertaa minuutissa vai muistaako menetelmän vasta usean tunnin huolehtimisen jälkeen. Keskeistä on kuitenkin toistaa menetelmä aina kun huomaa huolehtivansa. Menetelmään ei tulisi sisältyä minkäänlaista sisäistä kamppailua tai kriittisyyttä, pelkkä hyväksyvä ”nimikointi” ajatukselle. Näin ollen on tärkeä pitää mielessä että nimike on ”Vain huolia” eikä ”Älä huolehdi” tai ”Älä ajattele näitä”. Menetelmän tarkoituksena ei ole välttää epämieluisia ajatuksia vaan huomioida sekä hyväksyä ne ja siirtyä seuraaviin asioihin.

 

LÄHDE: Acceptance and Commitment Therapy (ACT) Advanced Workshop Handout 2007. Dr Russell Harris, M.B.B.S, M.A.C. Psych. Med.

Kategoria(t): Menetelmät Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.