Auditiivisuuden kehittäminen

Tuolissa istuen.

  1. Sulje silmäsi
  2. Tee ääni lyöden kädelläsi tuolia vasten.
  3. Toista ääni päässäsi uudestaan.
  4. Nyt kuvittele ääni uudellen ensin äänekkäänä, sitten pehmeämpänä. Tee ääni uudelleen mikäli sinulla on vaikeuksia muistaa sitä.
  5. Nyt kuvittele äänen tulevan toiselta puolelta huonetta.
  6. Kuvittele äänen tulevan yläpuoleltasi, sitten takaasi. Voit kuvitella lyöväsi tuolia uudelleen kädelläsi.
  7. Nyt kuvittele jonkun perheenjäsenesi ääni. Kuule heidän sanovan jotain. Voit kuvitella heidän kuvansa ja voit kuvitella heidän avaavan suunsa ja puhuvan. Voi kohdistaa katseesi, silmät suljettuina, sivulle. Tämä voi helpottaa sisäisten äänien kuulemista.
  8. Kuvittele lempimusiikkisi.
  9. Kuule musiikki äänekkäämpänä, sitten pehmeämmin.
  10. Kuule musiikki nopeampana, sitten hitaammin.
  11. Kuule musiikki eri puolilta huonetta.

Kaksi keinoa jotka voivat helpottaa sisäisten äänien kuvittelemista:

  • Luo mielikuva jostain toisesta ihmisesta tekemässä ääntä. Näe heidän soittavan kitaraa, trumpettia tai rumpuja. Kun saat mielikuvan luotua, ääni tulee luonnollisesti. Tämä menetelmä toimii hyvin mikäli luot visuaalisia mielikuvia helposti.
  • Kuvittele itsesi soittamassa soitinta. Ei ole väliä osaatko oikeasti soittaa. Kuvittele itsesi soittamassa kitaraa, trumpettia tai rumpuja. Kuule ääni kun soitat. Näe mielikuva omien silmiesi kautta, kuin olisit oikeasti soittamassa. Tämä menetelmä toimii hyvin mikäli koet tunteiden ja tuntemusten kuvittelun helpoksi.
Kategoria(t): Menetelmät Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.