Itsen kuuntelu

  1. Istu hiljaa joitain minuutteja ja keskitä ajatuksesi kehoosi. Mihin huomiosi kiinnittyy? Millaisia tuntemuksia kehossasi on?
  2. Anna ajatustesi kulkea pitkin kehoasi jaloistasi aloittaen ja niistä ylöspäin edeten. Tunne kuinka kehosi osat liittyvät toisiinsa. Mitkä kehosi osat tuntuvat rentoutuneilta ja missä osissa tuntuu epämukavuutta? Älä koita muuttaa mitään, tyydy huomioimaan tuomitsematta tuntemuksia.
  3. Mitä ajatuksia sinulla on? Katsele mielikuviasi jos mieleesi tulee niitä. Millaisia nämä kuvat ovat? Liikkuvatko ne nopeasti vai hitaasti? Ovatko ne pysähtyneitä? Missä kohtaa ne ovat näkökenttääsi? Kuinka kaukana ne vaikuttavat olevan?
  4. Mitä ääniä kuulet mielessäsi? Puhutko itsellesi ajatuksissasi? Millainen ääni sisäisellä puheellasi on? Onko ajatuksissasi muita ääniä? Mistä ne vaikuttaisivat tulevan?
  5. Millainen asentosi on? Oletko tasapainossa? Tuntuuko että nojaat liian pitkälle jommallekummalle sivulle, eteen tai taakse?
  6. Millainen on tunnetilasi? Mikä on sinun vallitseva tunteesi tällä hetkellä? Tule tietoiseksi tunteistasi ilman että koitat muuttaa niitä.
  7. Palaa nykyhetkeen

Itsetutkiskelun ei ole tarkoitus muuttaa mitään, vain kiinnittää huomiota sisäiseen maailmaasi.

Kategoria(t): Menetelmät Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.