Käsitteellistäminen (CBT)

Asiakastapauksen muotoilu (=käsitteellistäminen) voidaan mieltää miksi tahansa tavaksi joka auttaa asiakasta ymmärtämään mitkä hänen haasteensa ovat, mistä ne johtuvat ja mikä ylläpitää niitä. CBT:ssä (Cognitive Behavioral Therapy = Kognitiivinen käyttäytymisterapia) käsitteellistämisessä on yleensä viisi elementtiä:

  1. Ongelman muotoilu
  2.  Altistavat tekijät jotka ovat tuottaneet haavoittuvuuden ongelmalle.
  3. Laukaisevat tekijät jotka aiheuttavat ongelman kärjistymisen.
  4. Ylläpitävät tekijät kuten mekanismit jotka pitkittävät ongelmaa tai käytettyjen selviytymiskeinojen ei-toivotut seuraukset.
  5. Suojaavat tekijät 

Lomake käsitteellistämisen tueksi

 

Lähde: psychology.tools

Kategoria(t): Menetelmät Avainsana(t): , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *