Muutosimmuniteetti-harjoitus

  1. Määritä tavoite. Valitse tavoite joka on sinulle merkityksellinen ja jonka todella haluaisit saavuttaa. Mikä on kaikkein tärkein muutos jonka voisin tehdä jotta elämäni kohenisi?
  2. Mitä minun täytyisi tehdä toisin? Määrittele konkreettiset käyttäytymisen muutokset jotka ovat tarpeen tavoitteen savuttamiseksi. Älä käytä negatiivisia lauseita, esim. ”jaa työtaakkaasi” eikä ”lopeta kaiken tekeminen itse”. 
  3. Miten toimin tavoitettani vastaan? Mitä asioita teet/et tee niin että ne estävät sinua saavuttamasta tavoitettasi? Näitä toimintoja ei tarvitse selittää tai ymmärtää, ne vain kirjataan ylös. Kuvaile toimintaa, ei tunteita.
  4. Mitä huolia asiaan liittyy? Mitä huolenaiheita liittyisi tilanteeseen jossa et tekisi kohdassa 3 listattuja toimintoja? Mikä voisi mennä vikaan tai mitä haittaa voisi aiheutua?
  5. Mitä kilpailevia sitoumuksia minulla on? Nämä ovat johdettavissa edellisestä kohdasta. Mikä pyrkimys on huolenaiheiden takana? Jos huolesi töiden jakamiseen liittyen on se että sinua pidettäisiin laiskana, kilpaileva sitoumuksesi olisi vaikuttaa ahkeralta.
  6. Mitä oletuksia kilpaileviin sitoumuksiin liittyy? Esim. ”jos en ole ahkera, saan potkut” tai ”jos en tee enemmän kuin muut, minua pidetään laiskana”. Jos _________ niin _________. Nämä oletukset saavat kilpailevat sitoumukset tuntumaan tärkeiltä.

Seuraava askel mikäli muutosimmuniteettia tahdotaan purkaa, on selvittää pitävätkö kohdan 6 oletukset paikkaansa. Ne voidaan tietää vääriksi, mutta toisaalta kokea myös liian pelottaviksi tämän testaamiseen. Toisaalta ne voivat olla aiheellisia, mutta ylimitoitettuja. Hyvä tapa on aluksi pyrkiä pitämään toiminta ennallaan mutta kiinnittää huomiota tilanteisiin joissa JOS kohta tapahtuu. Johtaako se pelättyyn lopputulokseen aina?

Ohessa lomake jota voi tarvittaessa käyttää apuna:

Muutosimmuniteetti-lomake

 

Kategoria(t): Menetelmät Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *