Oma vaakuna

Tarvikkeet: Paperia ja kyniä

  1. Jaa ryhmäläisille kynät ja paperi
  2. Tiedustele ryhmäläisiltä tietävätkö he mikä vaakuna on ja mikä sen merkitys on? Voit kertoa, että vaakunoiden historia alkaa jo ritariajoista, jolloin vaakunoita käytettiin ritareiden tunnistamiseksi mm. kilvissä, lipuissa ja viireissä. Sen jälkeen vaakunoita on alettu käyttämään eri sukujen tunnuksena ja myöhemmin myös kaupunkien ja kuntien tunnusmerkkeinä. Yleistä vaakunalle on se, että sen aihe pohjautuu käyttäjänsä tunnuspiirteisiin. Esimerkiksi Kuusamon vaakunassa on poro, koska porotalous on ollut siellä tärkeä elinkeino.
  3. Kerro, että seuraavaksi jokainen opiskelija tekee itsestään vaakunan. Ohjeista ryhmäläiset vaakunan tekoon liitteen ohjeiden mukaan.
  4. Vaakunat puretaan keskustelemalla niistä pienissä ryhmissä.

Vinkki:

Jos haluat tehtävälle jatkoa, voit teettää vaakunapaperin toiselle puolelle uuden vaakunan. Vaakuna jaetaan kuuteen osaan. Jokainen ryhmäläinen miettii itsesetään kolme asiaa, joilla kuvailisi itseään ja kirjaa nämä piirteet vaakunaan. Tämän jälkeen vaakuna laitetaan kiertämään kolmelle vierustoverille niin, että jokainen kirjaa toiselle puoliskolle millä ominaisuudella tai lauseella hän kuvailisi vaakunan henkilöä. (Myös ohjaaja voi laittaa jokaisen vaakunaan yhden piirteen.)

Kun jokaisella on vaakunassa kolme toisten määrittämää piirrettä, palautetaan vaakunat omistajilleen. Tämän jälkeen voidaan yhteisesti käydä läpi kierros, jossa jokainen voi esitellä omaa vaakunaansa.

LIITE: Oma vaakuna – ohje

LÄHDE: http://www.mll.fi/nuortennetti/asiaa/hyva_mina/lisaa_itsetuntoa/ (5.5.2009)

Kategoria(t): Menetelmät Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.