Tyhjä tuoli

  1. Aseta ryhmäsi istumaan rinkiin niin, että rinkiin jätetään yksi tyhjä tuoli.
  2. Kerro, että seuraavaksi jokaisen tulee vuorollaan pyytää jonkun ryhmän jäsenen istumaan tuoliin. Istumaan pyytänyt opiskelija sanoo toiselle: ”Pyysin sut tähän, koska…” ja kertoo positiivisen palautteensa.
  3. Ryhmäläiset voivat ensin miettiä hiljaa itsekseen, kenelle voisi tänään sanoa jotakin kannustavaa ja positiivista. Voit myös vaihtoehtoisesti toteuttaa harjoituksen niin, että määräät etukäteen esimerkiksi arpomalla, että kuka antaa kellekin palautteen.
  4. Kun opiskelijat ovat hetken miettineet palautteitaan, aloittakaa harjoitus.
  5. Kierroksia voidaan tehdä niin monta, kuin mihin aikaa riittää. Ohjaajan tulee seurata, että kaikki tulevat kutsutuiksi tuolille.
  6. Harjoitus voidaan purkaa keskustelemalla, miltä tuntui tulla kutsutuksi ja miltä tuntui kutsua.

LÄHDE: Mannerheimin lastensuojeluliitto. 2004. MÄ OON JEES! Aineisto itsetuntemuksesta tukioppilasohjaajalle.

Kategoria(t): Menetelmät Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *