Kinesteettinen havainnointiharjoite

  1. Istu paikallasi silmät kiinni tai katse ankkuroituna johonkin pisteeseen.
  2. Heiluta jalkojasi rauhallisesti eteen ja taakse. Huomioi miltä liike tuntuu kehossa ja mitä lihaksia käytät.
  3. Pidä jalkasi paikoillaan ja keinuta varovasti itseäsi eteen, taakse ja sivuille. Huomioi miltä liike tuntuu kehossa ja mitä lihaksia käytät.
  4. Pysäytä keinumisliika rauhallisesti ja ala liikuttamaan käsiäsi huomioiden tuntemuksia koko ajan:
    1. Ojenna kädet eteenpäin lujasti nyrkkiin puristettuna ja pidä asentoa hetki.
    2. Pidä kädet edelleen eteen suoristettuina ja avaa kämmenet. Käännä sormet ylöspäin ja kämmenet alaspäin ja pidä asentoa hetki.
    3. Käännä kämmenet ylöspäin ja käännä edelleen suorassa oleva kädet osoittamaan hiukan sivuille, alaviistoon. Pidä asentoa hetki.
    4. Käännä kämmenet rintakehäsi päälle päällekkäin ja pidä asentoa hetki.
  5. Pidä kämmenet edelleen rintakehän päällä ja siirrä huomiosi hengitykseesi. Tee havaintoja siitä millaista hengityksesi on (syvää, pinnallista, rauhallista, nopeaa…). Missä hengityksesi tuntuu? Älä pyri vaikuttamaan hengitykseesi mitenkään.
Kategoria(t): Menetelmät Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.