Veikon sosiaalinen taidottomuus

1. Kuvitellaan Veikko. Veikolla on heikot sosiaaliset taidot. Veikko ei kuitenkaan ole pahantahtoinen, ainoastaan taidoton.  Hän ei osaa tai ymmärrä tehdä asioita joista hyvät sosiaaliset taidot muodostuvat. Kun Veikon tapaa, muodostuu hyvin nopeasti kuva hänen sosiaalisesta osaamattomuudestaan.

2. Mitä Veikko ei tee? Tarkoitus on kertoa ja listata mitä Veikko jättää tekemättä. Mitä Veikko jättää tekemättä mitä hyvät sosiaaliset taidot omaava ihminen tekisi. Esim. ”Ei hymyile”, ”Ei katso silmiin”.

3. Miksi Veikko ei tee? Mitä Veikko hyötyy siitä että ei tee kohdassa 2 mainittuja asioita? Mitä Veikko pelkää tapahtuvan jos hän tekisikin noita asioita? Mitä ominaisuuksia tai kokemuksia Veikolla on jotka ovat johtaneet kohdan 2 asioihin?

4. Kuvitellaan Veikko tulevaisuudessa. Veikko on vuoden aikana alkanut tulla paremmin ihmisten kanssa toimeen. Veikko on edelleenkin yhtä hyväntahtoinen ihminen kuin aluksi, mutta on oppinut vuoden aikana hyvät sosiaaliset taidot. Veikko tekee kohdassa 2 mainitut asiat jotka aiemmin jäivät tekemättä kohdassa 3 mainituista syistä.

5. Miten Veikko oppi? Mitä Veikolle on kuluneen vuoden aikana tapahtunut että hänen sosiaalinen käytöksensä on muuttunut? Mitä hän on oivaltanut? Mitä hän on kokenut? Mitä hän on tehnyt? Miksi kohdan 3 syyt eivät enää johda kohdan 2 käytökseen?

6. Yhteenveto. Käydään läpi Veikon tarina käymällä kohtiin saadut vastaukset järjestyksessä 3.->2.->4.->5. jolloin Veikon tarina etenee aikajärjestyksessä.

Kategoria(t): Menetelmät Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.