Kyvyt ja henkilökohtaiset vahvuudet

  1. Kerro, että luetteloa (LIITE) voidaan käyttää omien taitojen ja vahvuuksien arvioimiseen, esimerkiksi työhakemusta tehtäessä tai työhaastatteluun valmistautuessa. Pyydä ryhmäläisiä käymään lista läpi ja kertomaan, mikäli joku sana jäi epäselväksi.
  2. Kehota ryhmäläisiä rastittamaan listasta kaikki sellaiset taidot, joita heillä on, tai joita he ovat joskus käyttäneet, missä ja milloin tahansa. Taito voi olla opittu esimerkiksi harrastusten parissa tai vapaa-ajalta (organisointitaitoja on voinut käyttää esim. mummon synttäreitä järjestettäessä).
  3. Pidä pieni tauko ja anna opiskelijoiden käydä luettelo vielä uudelleen läpi. Pyydä opiskelijoita ympyröimään jo rastituista taidoista ja kyvyistä ne piirteet, joiden käytöstä he pitävät eniten.
  4. Keskustelkaa siitä, oliko taitojen ja kykyjen määrä yllättävä. Käykää läpi lyhyt kierros, jossa jokainen kertoo yhdestä ympyröimästä taidostaan.
  5. Jutelkaa siitä, miksi on hyvä tiedostaa omien vahvuuksien lisäksi myös ne taidot, jotka eivät ole vielä kehittyneet täyteen mittaansa. Vastaukset voivat olla esimerkiksi seuraavia: ”Kun tiedostaa omat vahvuutensa, on helpompi markkinoida niitä työnantajalle.” tai ”Tiedostamalla kehittämisen kohteensa voi aktiivisesti hakeutua tehtäviin, jossa niitä voi parantaa.”
  6. Kerro, että tehtävälappua ja sen ominaisuuksia voi käyttää hyödyksi myös työhakemusta tehtäessä.

LIITE: Kyvyt ja henkilökohtaiset vahvuudet

LÄHDE: Työterveyslaitos. 2007. Koulutuksesta työhön/Ohjaajan käsikirja. Vammalan kirjapaino Oy. Vammala.

Kategoria(t): Menetelmät Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.